Tekens aan de Wand, geschilderde muurreclames in Nederland Toelichting Vanaf de late 19de eeuw is de opmars van de buitenreclame in Nederland begonnen. Emaille reclameborden, affiches, neonreclames en geschilderde muurreclames vervingen de uithangborden en gevelstenen, die eeuwenlang de enige buitenreclame vormden. Zowel in steden als op het platteland nam buitenreclame soms zo`n omvang aan, dat de eerste welstandcommissies en de in 1911 opgerichte Bond Heemschut samen de strijd aangingen tegen `den ontsierenden reclame´. Daarvan is inmiddels weinig meer overgebleven: alleen affiches, grote billboards en lichtbakreclame bepalen nu het beeld van stad en dorp. De geschilderde muurreclames verdwenen vanaf de jaren `60 in de vorige eeuw in rap tempo, maar de afgelopen decennia zijn deze opnieuw ontdekt en gewaardeerd. Overal in Nederland worden nu historische muurreclames opgespoord en gerestaureerd, zoals onlangs in de Zwolse binnenstad. Ook Kampen is bekend om zijn historische muurreclames. Peter Nijhof (1950) is industrieel-archeoloog en heeft zich vanaf 1986 tot zijn pensionering in 2015 ingezet voor behoud en herbestemming van industrieel erfgoed bij de voorloper van de huidige Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en schreef ruim 30 boeken hierover. Ook richtte hij vele verenigingen en stichtingen op, waarbinnen hij zelf nog steeds actief is. Zo is hij is oprichter en voorzitter van de Stichting Tekens aan de Wand, die zich sinds 1999 landelijk vooral inzet voor behoud en herstel van muurreclames. In zijn lezing geeft hij een historisch overzicht van de geschiedenis van de buitenreclame, met accent op geschilderde gevelreclame's. Hij is auteur/samensteller van de publicatie `Tekens aan de wand. Geschilderde muurreclames in Nederland’ (2012). Inmiddels uitverkocht in de boekhandel, maar bij de lezing zijn nog een paar exemplaren verkrijgbaar. In dit boek is ook de Wageningse muurreclame aan de Hoogstraat afgebeeld.